Gry na małe, przenośne bramki dają wiele możliwości i zalet. Są również dobrym urozmaiceniem w treningu piłkarskim dzieci (i nie tylko). Do czego warto je wykorzystywać i jak za ich sprawą realizować w jednostkach treningowych założone cele?

Przede wszystkim małe bramki nigdy nie zastąpią tej prawdziwej, meczowej, na którą wszyscy zawodnicy uwielbiają strzelać. Zdarzają się jednak momenty, w których przydaje się mobilność, a i cele naszych zajęć mogą wymagać tego, by pokusić się o skorzystanie z tego typu sprzętu.

W jakich konkretnych przypadkach warto postawić na takie rozwiązanie? Czego możemy nauczyć? Jak możemy usprawnić dzięki temu nasze treningi?

Małe gry, małe boiska

Mobilne bramki sprawdzą się doskonale w momentach, w których potrzebujemy ustawić kilka mniejszych boisk np. w skrzatach lub żakach. Pozwala to zachować odpowiednią intensywność zajęć i zamiast grać na pachołki lub duże bramki, możemy przygotować (nawet na orliku) 4 boiska, w których zawodnicy grają bez żadnych przerw (lub są one niewielkie).

Dodatkowo tego typu gry urozmaicić można poprzez wymianę składów i rotowaniem zespołów na poszczególnych boiskach, co dodaje atrakcyjności zajęciom.

Gry falowe i większe możliwości

Ponownie jesteśmy w stanie ustawić bramki w miejscu, w którym są one dla nas niezbędne i grać np. na dwóch boiskach jednocześnie. Do gier falowych sprawdzą się więc znakomicie. Bardzo często wykorzystuję je w treningach i grach tego typu, bo zapewniają duże możliwości i większą intensywność.

Na zamieszczonej grafice prezentuję możliwość stworzenia środka treningowego z elementem podania, przyjęcia kierunkowego i gry 1×1 (dwie w tym samym czasie). Dodatkowo dochodzi element otwarcia gry od bramki i wykonania wsparcia dla zawodnika z piłką.

Nauczanie konkretnych zasad (np. asekuracja defensywna / ofensywna)

Podczas gier na małe bramki możemy również nauczać odpowiednich zachowań i wdrażania zasad gry takich jak choćby powstrzymanie czy defensywna asekuracja. Dwie małe bramki ustawione bliżej linii bocznych boiska sprawiają, iż zawodnicy muszą współpracować ze sobą w obronie, zamykać odpowiednią przestrzeń i bronić tego obszaru boiska, który najbardziej narażony jest na zagrożenie.

Analogicznie w fazie atakowania jesteśmy w stanie nauczać zasady postępu czy ofensywnej asekuracji dla zawodnika z piłką czy poszukiwania wolnej przestrzeni na boisku (druga bramka).

Na zamieszczonej grafice gra 2×2 na 4 bramki. Drużyna, która zdobędzie gola otrzymuje drugą piłkę od trenera i gra dodatkową grę w przewadze 3×2.

Reakcja na odbiór, szybkie wykończenie

Małe bramki służyć mogą również podczas gier na utrzymanie się przy piłce zarówno dla zawodników w fazie atakowania, jak i bronienia. Możemy wykorzystywać je do strzału po określonej liczbie podań albo zaraz po odbiorze piłki. Wspomagają one proces decyzyjności oraz możliwości skanowania przestrzeni przez zawodników.

Na grafice propozycja gry na utrzymanie z konkretnym zadaniem. Biali muszą przenieść piłkę ze strefy do strefy (od zawodnika skrajnego do skrajnego). Zadaniem czerwonych jest odbiór i strzał na jedną z 4 bramek. Po udanej finalizacji następuje zmiana miejsc.

Grę można modyfikować na wiele sposobów: dołożyć zawodnikom białym możliwość uderzenia po 3 przeniesieniach (po trzecim strzał na dwie bramki ze strefy, do której została przeniesiona piłka), a czerwonym wprowadzić skalę punktową – strzał do dwóch bliższych bramek po przechwycie za 2 punkty (szybkość działania) do dalszych za 1 punkt.

Podsumowanie

To tylko kilka przykładowych pomysłów na to, w jaki sposób można urozmaicać treningi piłkarskie dzieciom zarówno początkującym, jak i tym bardziej zaawansowanym. Ważne, by wszystko, co robimy na boisku było powiązane z naszymi celami treningowymi, a także możliwościami naszych piłkarzy. Więcej o organizacji całego środowiska dla młodych zawodników możecie znaleźć w tutaj.