Małego zawodnika do rywalizacji nie musisz szczególnie motywować. Postaw obok niego rywala, z którym musi się mierzyć (najlepiej równorzędnego) i wszystko dzieje się samo. Krew buzuje, koledzy dopingują – każdy start jest tak ważny, jak sto na olimpiadzie w wykonaniu Bolta.

Koniec końców okazuje się, że przegrywa on trzy pierwsze rajdy. Minimalnie. Nie jest lekko to przełknąć – każdy dzieciak jest przecież najszybszy i najlepszy. Następnie wprowadzasz zasady, dodatkowe zadania, dzięki którym Twój mały podopieczny o centymetry tryumfuje.

Nazajutrz do szkoły może pójść jak Rambo – wie, że jest w stanie przestawić każdą ścianę. I o to chodzi.

Jak sprawić, by zwykłe wyścigi rzędów nabrały dodatkowych kolorów? Co możesz zrobić, aby jeszcze bardziej podkręcić rywalizację wśród swoich podopiecznych i zmienić nieco ich wynik końcowy? Przygotowałem kilka zasad, które możesz wprowadzić podczas swoich zajęć nie tylko z najmłodszymi.

Reakcja na kolor

Wskaż kolor, na który zawodnicy będą reagować szybkim startem. Na pozostałe wypowiadane przez Ciebie kolory zawodnicy nie mogą ruszyć do wyścigu. Możesz również wprowadzić zasadę dwóch kolorów: np. gracze startują na żółty i niebieski. Jeśli chcesz, dodaj bonusowe zadanie np. czerwony to wykonanie jednego pajacyka.

Cyfra parzysta

Zadaniem Twoich podopiecznych jest start w momencie, gdy wypowiadasz liczbę parzystą. Oczywiście najpierw musisz upewnić się, że Twoje byki wiedzą, czym są liczby parzyste. Na nieparzystą zawodnicy przeczekują moment w gotowości na kolejny sygnał.

Rozwiąż równanie

Piłkarze otrzymują od Ciebie proste równanie i muszą je szybko obliczyć. Osoba, która jako pierwsza poprawnie wskaże wynik otrzymuje bonus w postaci krótszego odcinka do pokonania. Oczywiście Ty musisz wskazać kolor zawodnika, któremu należy się bonus.

Równanie + parzysta

Bardzo fajne ćwiczenia dla starszych zawodników, łączące dwa poprzednie zadania matematyczne. Zadajesz równanie do rozwiązania, piłkarze szybko obliczają je w pamięci. Gdy wynik równania jest parzysty, odbywa się wyścig. W momencie, gdy któryś piłkarz się pomyli i wystartuje (wynik nieparzysty) punkt otrzymuje rywal.

Dłuższy tor

Jako trener wskazujesz kolor gracza, który musi pokonać dłuższy odcinek podczas rywalizacji. Okrąża on zatem jeden z pachołków, w momencie gdy rywal przebiega przez odcinek w linii prostej. Ta forma zabawy sprawdzi się w sytuacji, gdy widzisz w zawodnikach spore dysproporcje – możesz pomóc nieco słabszemu piłkarzowi w wygraniu pojedynku, utrudniając tor koledze obok. Może być to delikatne wydłużenie, ale może być to również slalom, podskoki nad płotkami lub inne zadania.

Te kilka propozycji może wprowadzić do Twoich wyścigowych zabaw powiew świeżości, a rywalizacja wejdzie na jeszcze wyższy poziom.

PS. Jeśli chcesz więcej materiałów, zapisz się na niespodzianki (specjalne bonusy tylko dla niespodziankowiczów).