Jeśli jesteś stałym czytelnikiem mojego bloga, wiesz doskonale, że jestem fanem prostoty. W mojej pracy się sprawdza. Nie komplikuję, nie tworzę bajkowych środków treningowych. Każdy z nich jest “zwykły”, ale w każdym staram się przemycać zadania dla swoich zawodników. Dziś dzielę się z Tobą kolejnym takim ćwiczeniem.

Dużo sprawności ogólnej połączonej z grą 1×1 i 2×1. Fazy przejściowe, intensywność, wiele momentów do podejmowania odważnych i dobrych decyzji – wszystko jest.

Organizacja

  • Jak zauważyłeś rzadko opisuję rozmiary pola ćwiczeń, ponieważ musisz je dostosować do swojej grupy. Może będziesz chciał zrobić dłuższą przebieżkę albo krótszy tor na ćwiczenia koordynacyjne. Zaplanuj pole według własnych potrzeb.
  • Na torze ustaw: drabinki, stożki, tyczki, płotki, inny sprzęt, który zamierzasz wykorzystać.
  • Dwie bramki z tyczek w bocznych sektorach pola.
  • Zawodnicy podzieleni na 3 kolory (w grze może być bramkarz).

Przebieg

  • Zawodnicy biały oraz czerwony wykonują ćwiczenia koordynacyjne (ja zastosowałem różne zadania na drabinkach oraz przeskok nad płotkiem, ale może być np. przewrót w przód, czołganie się, bieg tyłem, podskoki obunóż, na czworakach, itp.).
  • Zawodnik niebieski zagrywa piłkę prostopadłą, o którą walczą gracze biały z czerwonym. Wygrany z pojedynku ma za zadanie zakończyć akcję strzałem na bramkę.
  • Po zakończonej akcji następuje przejście do gry 2×1 – niebieski podaje piłkę zawodnikowi, który przegrał rywalizację 1×1 (faza obrona/atak – na obrazku biały) i toczy się gra 2×1 na dwie bramki z tyczek (niebieski + biały vs czerwony przechodzący z fazy ataku do obrony).
  • Przejście do 2×1 następuje również w momencie przechwytu piłki przez broniącego podczas gry 1×1. Jeśli biały przegra rywalizację biegową o futbolówkę, ale odbierze ją w pojedynku, przechodzi do gry na dwie bramki z tyczek wraz z pomagającym mu niebieskim zawodnikiem (ten musi być ciągle uważny jak przebiega rywalizacja – podać drugą piłkę, czy dołączyć do gry).
  • Po wykonanym zadaniu piłkarze przechodzą o jedną pozycję zgodnie z ruchem wskazówek zegara.

Wskazówki

  • Ćwiczenia ogólnorozwojowe musza być wykonywane dokładnie. Poprzez szybkość ich wykonywania nie można “zgubić” poprawności ruchów czy to na drabince, czy podczas przewrotu w przód. Zawodnicy muszą być na to uczuleni. Jeśli sobie nie radzą z odpowiednim wykonaniem, konieczne jest zastosowanie prostszych zadań.
  • W grze ważne są fazy przejściowe. Ja np. skupiałem się w tym środku treningowym na fazie obrona/atak, czyli na zawodniku przegrywającym pojedynek 1×1. Musiał on jak najszybciej przejść do działań ofensywnych i wykorzystać przewagę jednego zawodnika.
  • Dwie boczne bramki zapewniają mnogość wyboru – gracz po przejściu do ataku ma sporo możliwości i powinien podjąć odpowiednie działania w odpowiednim kierunku, by jak najszybciej finalizować akcję.