Jak najwięcej elementów realizować z przeciwnikiem i realizować je w grach – to stwierdzenie chyba każdy z nas słyszał wielokrotnie, bo jest one powtarzane na wielu fanpage’ach, stronach internetowych, konferencjach trenerskich i tak dalej. I ok! Zgadzam się z tym – grajmy jak najwięcej. Ja także staram się doskonalić większość rzeczy poprzez gry różnego rodzaju.

Jednakże nie unikam formy ścisłej, bo uważam, że nie ma złej formy, są jedynie nie do końca kompetentni trenerzy. Jeśli forma ścisła realizuje postawiony przez trenera cel – jest jak najbardziej w porządku. Tak uważam. Niekiedy im prościej, tym lepiej.

W moich zajęciach, które trwają w młodziku 90′, forma ścisła nie pojawia się zawsze, a jeśli się pojawia, to do poprawiania pewnych elementów lub nauczania zachowań np. jakiegoś rozwiązania akcji podczas budowania gry, możliwości wyjścia spod pressingu i tak dalej. Ile czasu? Maksymalnie 10/15 minut. I jak wspomniałem – nie zawsze.

Bywają także momenty, że moi zawodnicy po prostu zbyt lekko podają piłkę. Więc w formie ścisłej, która daje spokój i pozwala na skupienie się na jednym lub dwóch elementach, bez przeciwnika, daję sobie czas na doskonalenie tego elementu. Natomiast później rzecz jasna rozwijam to w grze.

Dlatego dziś propozycja doskonalenia podania i przyjęcia piłki w grupach.

Organizacja

  • Podziel zespół na 2/3 grupy, by zachować intensywność.
  • Rozstaw zawodników według propozycji na grafice.
  • Zawodnicy rozpoczynający podaniem muszą mieć piłki – 2/3 zawodników.

Przebieg

  • Rozpoczyna zawodnik z piłką, zagrywa ją do środkowego, który przyjmuje piłkę kierunkowo i zagrywa do bocznego gracza, który przeprowadza ją na początek ćwiczenia. Następna osoba już zaczyna podaniem w momencie, gdy zagrywający pierwsze podanie gracz wszedł na miejsce środkowego.
  • Zawodnicy przechodzą o jedną pozycję za podaniem.

Rozwinięcie 1.

  • Zaczyna zawodnik z piłką, środkowy gracz gra na ścianę, zagranie do zawodnika bocznego, środkowy gracz odwraca się i również następuje gra na ścianę z bocznym zawodnikiem, przeprowadzenie piłki na początek.

Rozwinięcie 2.

  • Zawodnicy decydują, czy następuje przyjęcie kierunkowe, czy gra na ścianę mówiąc: “czas” – przyjęcie i obrót z piłką, “plecy” – gra na ścianę.

Ćwiczenie przeprowadziłem właśnie w takiej formie w swojej drużynie młodzika młodszego.